تاریخچه

پژوهشکده لیزر در سال 1372 در دانشکده علوم فعالیت خود را آغاز نمود. در سال 1374 این پژوهشکده مجوز اصولی و در سال 1377 مجوز قطعی تاسیس خود را از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت نمود و در سال 1383 به دنبال گسترش فعالیت‌ها در حوزه پلاسما و کاربردهای آن، به پژوهشکده لیزر و پلاسما تغییر نام یافت.
 
اولین دوره رشته کارشناسی‌ارشد فوتونیک در سال 1381 در پژوهشکده راه‌اندازی شد. دوره دکتری رشته فوتونیک در سال 1383 و دوره کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی پلاسما نیز در سال 1384 شروع به فعالیت و جذب دانشجو نمودند، هم‌چنین این پژوهشکده در سال 1393 برای نخستین بار در کشور اقدام به جذب دانشجو در مقطع دکتری رشته مهندسی پلاسما نموده است. این دوره‌ها به‌منظور فعالیت حرفه‌ای و دقیق علمی در موضوعات مرتبط ایجاد شده‌اند و دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی‌ارشد، غالبا به ادامه تحصیل در مقطع دکتری پرداخته و یا در مجموعه‌های مختلف تخصصی و علمی مرتبط مشغول به‌کار می‌شوند.  

در حال حاضر این پژوهشکده شامل 22 آزمایشگاه فعال است. هم‌اکنون تعداد 17 عضو هیات‌علمی در پژوهشکده فعالیت دارند.

هدف اصلی این پژوهشکده گسترش علم لیزر، اپتیک، فوتونیک و پلاسما و استفاده از کاربردهای این علوم در حوزه مختلف مورد نیاز کشور می‌باشد.

ماموریت و خروجی‌های پژوهشکده

ردیف ماموریت خروجی
1 آموزش و تربیت نیروی انسانی دانشجو
2 پژوهش دانش
3 کارآفرینی و سر‌ریز دانش به جامعه محصول و قرارداد
پژوهشکده در تلاش است با برقراری تعادل بین ماموریت‌ها در تمامی زمینه‌هایی که دانشگاه متولی اصلی آن است، قدم‌های مؤثر و مهمی بردارد و در منطقه بهترین عملکرد آموزش، تربیتی، علمی و جهت‌مندی را داشته باشد.
 
شعار پژوهشکده:
ما در اینجا هستیم تا از فرصتی که خداوند در اختیارمان قرار داده به نحو احسنت استفاده کنیم و بهترین و قوی‌ترین کاری که از ما بر‌می‌آید را انجام دهیم. می‌خواهیم در زمینه فعالیت‌مان در جامعه بشری اثرگذار باشیم. با فعالیت‌هایمان نشان دهیم که خداوند قابلیت‌های زیادی در انسان نهاده است و ما در جهت نیل به سوی اهداف خلقت تمام تلاش‌مان را در به‌کارگیری این قابلیت‌ها به‌کار برده‌ایم.
اعتقاد داریم برای کار خاص کردن باید به آن اعتقاد داشت و اصرار داشت که باید کاری خاص و اثرگذار انجام دهیم.
ولی برای رسیدن به اهداف علاوه بر اصرار بر این‌که باید کاری خاص انجام گیرد، نیازهای دیگری نیز هست:
 
  •  دوباره تاکید می‌شود اصرار داریم که باید کاری خاص و درخور و اثر گذار انجام دهیم.
  • می‌دانیم که برای کار مهم کردن باید پایه‌های علمی قوی داشته باشیم و تیز‌بین و تیز‌هوش باشیم.
  • می‌دانیم میانبری برای رسیدن به اهداف بزرگ نیست و تنها راه تلاش و زحمت و البته با تیزبینی و پایه‌های علمی قوی است.
  • می‌دانیم برای کار بکر کردن باید چارجوب شکن باشیم و به آن‌چه بقیه ایجاد کرده‌اند قانع نباشیم و تلاش کنیم از زوایای دیگر دنیا و اطرافمان را ببینیم چون اگر همه در چارچوب‌های موجود حرکت کنند تغییر و تحولی نخواهیم دید.
  • اعتقاد داریم که می‌توانیم ما هم نقشی در برآوردن اهداف خلقت داشته باشیم و سهم خود را ناچیز نمی‌دانیم.
 
برای حل معماهای لاینحل باید از جعبه بیرون زد و در چارچوب‌هایی که بقیه ساخته‌اند محصور نشد؛ باید جسارت این کار را داشت.