صفحه اصلی
​​​​​​​کتاب روش‌های زیست‌فنّاوری برای پایدارسازی کنارۀ آبراهه‌ها منتشر شد
  • 22997 بازدید

​​​​​​​کتاب «روش‌های زیست‌فنّاوری برای پایدارسازی کنارۀ آبراهه‌ها» ترجمه دکتر دکتر علی نورزاد، عضو هیات علمی دانشکده عمران، آب و محیط زیست و دکتر حامد نیرومند، عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی منتشر شد.

​​​​​​​

کتاب «روش‌های زیست‌فنّـاوری برای پایدارسازی کنارۀ آبراهه‌ها» نوشته مارتین دُنات در  136 صفحۀ رقعـی با قیمت 400.000 ریال در سال 1399 توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

در عصر حاضر ‌به‌کارگیری فنّاوری‌های جدید در رشته‌های گوناگون و به‌ویژه ایجاد همکاری مشترک در تمامی رشته‌ها، سبب پیشرفت و خدمت‌رسانی روزافزون به بشر شده است. به‌کارگیری روش‌های زیست‌فنّاوری در حکم فنّاوري‌هاي سبز و پايدار، عرصه‌ای جدید در مهندسی عمران و در گرایش‌های گوناگون، به‌ویژه در رشتۀ مهندسی ژئوتکنیک، ایجاد کرده است. در کتاب روش‌های زیست‌فنّاوری برای پایدارسازی کنارۀ آبراهه‌ها، به استفاده از گیاهان به‌منزلۀ روشی زيست‌فنّاورانه، برای محافظت از حاشیۀ رودخانه و کنترل فرسایش آن اشاره شده است که در كشورهاي متمدن سابقۀ دیرین دارد.

در حال حاضر زيست‌فنّاوري يكي از مهم‌ترين محورهاي ‌هايتك در كشورهاست و ارتقای زيست‌فنّاوري يكي از اساسی‌ترين شاخص‌هاي تعيين‌کنندۀ توسعه در شاخه‌هاي گوناگون علمي محسوب می‌شود. كشور ايران، با دراختيار داشتن تنوع گستردۀ اقليمي، جغرافيايي و منابع طبيعي اوليه در خشكي، دريا و الگوي منحصربه‌فرد ژنتيكي در تمامی زمينه‌هاي انسانی، گياهي و جانوری (به‌طوری‌كه به گفتۀ برخي دانشمندان علم ژنتيك، ارزش اقتصادي برخي از اين ذخاير ژنتيكي از ذخاير معدني و نفت به‌مراتب بيشتر است)، از غنی‌ترین و مناسب‌ترين كشورهاي جهان براي دستيابي به فنّاوري‌هاي حاصل از منابع زیستی است.

 

روش‌های مهندسی زیست‌فنّاوری (مهندسی زیستی) در علم مهندسي عمران و به‌ویژه گرايش ژئوتكنيك که در اين كتاب خلاصه شده، بیشتر به‌واسطۀ آزمون‌وخطا توسعه یافته‌اند و مبتنی بر تجربۀ عملی بلندمدت‌اند. این شیوه‌های «نرم» مهندسی امکاناتی را برای تکمیل، بهبود یا حتی در برخی موارد جایگزینی سازه‌های سنتی سختگیرانه فراهم می‌آورند، همانند اجرای سنگ‌ریزی یا گابيون. همچنین ازنظر محیط‌زیستی روش‌های مناسب‌تری را برای ایجاد پایداری در حاشیه رودخانه‌ها ارائه می‌دهند که در عین حال کاربری زمین و مقررات ایمنی را فراهم می‌کند. اگرچه این کتاب درباره مهم‌ترین روش‌های ساخت زیست‌فنّاورانه در حفاظت از حاشیۀ‌ رودخانه‌ها و ترمیم حوضۀ آبخیز در اروپای مرکزی است، اما با‌توجه ‌به تنوع زیستی در ایران نیز کاربرد دارد و برای رشته‌های مهندسی معدن، بیوتکنولوژی، مهندسی مشاور و همچنین مؤسسه‌های پیمانکاری ژئوتکنیک و دانشجویان و استادان فعال در این عرصه‌ها کاربردی و سودمند است.

 

افزودن نظرات