گفت و گو با رئیس مرکز مطالعات اقتصادی و سیاسی

4969 بازدید

​​​​​​​

مرکز مطالعات اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، وابسته به دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی است؛ در اساسنامه این مرکز یکی از اهداف ایجاد آن، «فراهم آوردن امکانات به منظور انجام طرح هاي پژوهشي بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي در زمينه‌هاي فلسفه، مبانی نظری، الگوهای نظری و کاربردی اقتصاد اسلامی و نظریه ها و راهبردهای مرتبط با پیشرفت و توسعه اقتصادی در ایران» عنوان شده است. برای آشنایی با این مرکز گفتگویی با دکتر عرب مازار رئیس این مرکز صورت پذیرفت.

در ابتدای این نشست دکتر عرب مازار ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ارتباط با اهمیت بحث پژوهش به عنوان اساسی ترین رکن پیشرفت هر کشور سخن گفت و افزود: وجود مراکز تحقیقاتی در اکثر زمینه های علمی و اجرایی کشور ثمرات مفیدی را در پی داشته است، برای نیل به سیاست های کلان کشور باید در این زمینه ها پیشرفت کنیم. یکی از شاخص های توسعه این است که هر سال چند درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به بحث پژوهش اختصاص می دهیم که نشان از اهمیت این مسئله دارد.

وی، با اشاره به اهداف تاسیس مرکز مطالعات اقتصادی و سیاسی تصریح کرد: آنطور که ما در بحث علوم مهندسی در کشور پیشرفت داشته ایم نتوانستیم علی رغم فعالیت مراکز متعدد فعال و به دلیل پیچیدگی هایی که در این زمینه وجود دارد در حوزه علوم انسانی، پیشرفت داشته باشیم و انتظارات جامعه را محقق کنیم. از این رو 2 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه شهید بهشتی یعنی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای و مرکز تحقیقات اقتصاد کاربردی و اسلامی با هدف اثر بخشی بیشتر در هم ادغام شدند و در تیر ماه سال 1399 مرکز مطالعات اقتصادی و سیاسی تاسیس و شروع به فعالیت نمود تا با تلفیق توانمندی های اعضای گروه اقتصاد و علوم سیاسی، دانشکده بتواند با بر طرف نمودن نیازهای موجود در این حوزه در زمینه تحقیق و پژوهش، به اهداف اجرایی کشور کمک نماید.

 عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی به اهداف و توانمندی های مرکز مطالعات اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و بیان داشت: این مرکز با هدف اشاعه و گسترش پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه دانشگاهی در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی پدید آمده است. یکی از ویژگی های این مرکز برخورداری از کتابخانه و منابع تخصصی دیجیتال قابل دانلود، وب سایت پر بازدید که با 4000 بازدید در روز به مرجع علمی در این حوزه تبدیل شده که امیدوار هستیم این مرکز برای دانشگاه، جامعه و فعالان اقتصاد و سیاست دستاورد های اجرایی مطلوبی داشته باشد.

دکتر عرب مازار با برشمردن حوزه فعالیت و برنامه های این مرکز گفت:: در این مرکز سمینارهای تخصصی، کارگاه های آموزشی با هدف آشنایی دانشجویان با مسائل روز و زمینه سازی برای انجام پژوهش های کاربردی مورد نیاز دستگاه های اجرایی کشور با بررسی عناوین و موضوعات روز کشور در دستور کار قرار داده شده که  متناسب با شرایط موجود به صورت مجازی برگزار شده اند. همچنین نشست های تخصصی در ارتباط با "بررسی لایحه بودجه" 1400 با مشارکت دانشگاه های مادر کشور، "روابط ایران و آمریکا در دوره بایدن" در ماه های اخیر برگزار شد و در نظر داریم نشست تخصصی "اثرات کوید 19 بر اقتصاد ایران" را در 22 اردیبهشت ماه و "ابعاد اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری" را در خرداد ماه سال جاری برگزار کنیم.

در تلاش هستیم با برقرار کردن ارتباط با مراکز اجرایی کشور، لزوم استفاده از نتایج پژوهش ها را در کشور نهادینه نماییم تا با هدفمند نمودن موضوعات پایان نامه ها، کمک رسانی فکری و پشتیبانی به این بخش های اجرایی، در این زمینه فرهنگ سازی شود و به ایجاد تعهد اخلاقی دستگاه های اجرایی کشور به استفاده از برونداد های علمی کمک کنیم. طبیعی است اولویت دادن به این رویکرد، منتج به جلوگیری از تصمیمات اقتصادی نادرست و هدر رفتن منابع کشورخواهد شد.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: