گزارش یک‌صد و هشتاد و نهمین جلسه شورای دانشگاه

4499 بازدید

یک‌صد و هشتاد و نهمین جلسه شورای دانشگاه، به ریاست دکترسعداله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه و با حضور دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت عتف؛ چهارشنبه یکم اردیبهشت 1400 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه،  جلسه با قرائت قرآن و تفسیر آیه 15 سوره فاطر توسط حجت الاسلام و المسلمین رجالی، سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی شروع شد.

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طی یک ماه اخیر

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی در نخستین جلسه شورای دانشگاه در سال 1400، قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان را مسئلت نمود و در ایام سخت بیماری کرونا، برای همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه شهید بهشتی آرزوی سلامت کرد. رئیس دانشگاه با اشاره به اهم رویدادها و مسائل مهم دانشگاه در یک ماه گذشته اظهار کرد: مراسم تکریم و معارفه سرپرست نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی 23 فروردین 1400 با حضور حجت الاسلام و المسلمین رستمی، سرپرست نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. جایگاه نهاد نمایندگی رهبریرهبری که یادگار امام راحل است برای ما ارزشمند و مهم است؛ برای حاج آقا رجالی آرزوی توفیق دارم و از زحمات ارزشمند حجت الاسلام پورذهبی قدردانی می کنم.

دکتر نصیری، افزود: موفق شدیم بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه را تاسیس نماییم، وجود این بنیاد که از جنس خیرین است، برای دانشگاه بزرگ شهید بهشتی بسیار لازم بود. نخستین جلسه مشترک هیات امناء و مجمع عمومی عادی بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، 10 اسفند 1399 تشکیل شد؛ جلسه بسیار خوبی بود، در این جلسه خیرین شناخته شده در سطح ملی حضور داشتند. کلینیک مرکز مشاوره و آموزش‌های اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی، 11 اسفند 1399 افتتاح شد؛ با آغاز به کار این کلینیک، خدمات مشاوره و آموزش های اجتماعی در سطح مطلوبی ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه، به حضور دکتر جلالی سفیر ایران در روسیه در چهل و دومین جلسه هیئت رئیسه درتاریخ 12 اسفند 99 اشاره کرد و خاطرنشان شد: دکتر نجفی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه حضور داشتند؛ در دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان مرجع ملی همکاری‌های دانشگاهی ایران و روسیه کارهای بزرگی انجام شده است که آموزش زبان روسی و صدور گواهی مربوط یکی از این برنامه‌هاست. برای اخذ مجوز آموزش و صدور مدرک آموزش زبان روسی اقدامات لازم صورت گرفته است.

دکتر نصیری، توضیحاتی در خصوص نشست رئیس و هیئت رئیسۀ دانشگاه با اعضای هیأت علمی  دانشکده  مدیریت و حسابداری و بازدید از دانشکده معماری و شهرسازی ارائه داد و  به موفقیت مرکز آموزش های تخصصی اشاره کرد و تصریح کرد: در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی کشور، مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مؤسسه آموزشی برتر در سال 1399 برگزیده شد.

رئیس دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود، درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر دارابکلایی، عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده الهیات و ادیان را تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علـو درجات و برای خانواده محترم ایشان صبر و سلامتی مسئلت نمود.

دکتر نصیری، بر رعایت قوانین از سوی اعضای هیئت علمی به ویژه در بحث مرخصی و سفر به خارج از کشور تاکید کرد و خواستار حضور اعضای هیات علمی در دفتر کارشان شد. وی با اشاره به عقد تفاهم نامه بیست و پنج ساله با کشور چین گفت: اولین گروه زبان چینی در کشور در دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شده است و این گروه قریب به سه دهه است که فعالیت می‌کند؛ دانشگاه شهید بهشتی با توجه به زیرساختها و توانمندی ها می‌تواند در تعاملات علمی در ذیل این تفاهم نامه موثر عمل نماید.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، گزارشی از مهم‌ترین مصوبات هیات رئیسه دانشگاه ارائه داد و با اشاره به برگزاری جشنواره تجلیل از واحدهای برتر دانشگاه در تعامل با روابط عمومی در اواخر اردیبهشت ماه، از همکاری واحدهای دانشگاه با روابط عمومی قدردانی کرد.

دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت عتف؛ مهمان ویژه شورای دانشگاه، گزارشی از تخصیص‌های سال 1399 دانشگاه‌ها، همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارت عتف با وزارت بهداشت و همچنین لایحه بودجه ارائه داد و گفت: برخی از دانشگاه‌های بزرگ به دلیل حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در پایان سال1399 از  صددرصد تخصیص برخوردار شدند.

دکتر اطاعت، معاونت پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ توضیحاتی از فعالیت‌های عمرانی و بودجه دانشگاه ارائه کرد.

دکتر حاجی یوسفی، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی، در سخنانی به مهم‌ترین برنامه‌های آتی روابط عمومی اشاره کرد و گفت: جشنواره تجلیل از واحدهای برتر در تعامل با روابط عمومی همزمان با روز روابط عمومی با هدف شناسایی و معرفی واحدهای فعال در زمینه تعامل با روابط ‌عمومی دانشگاه و تقویت روحیه همکاری و تعامل مشترک و سازنده بین واحدهای دانشگاه روز ۲۷ اردی بهشت برگزار می شود.

وی، با تاکید بر افزایش سطح مشارکت واحدها در ارتباط با روابط عمومی اظهار داشت: روابط عمومی باید در بین رئوس فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشکده‌ها و وپژوهشکده ها قرار گیرد و به حوزه فعالیتهای روابط عمومی در شورای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها توجه ویژه شود. در حوزه مرکز همایش‌ها نیز برای بهبود شرایط می‌توان از ظرفیت اساتید دانشگاه و اعضاء هیات علمی بهره گرفت.

دکتر کریمیان، سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی؛ گزارشی از رئوس فعالیت‌های انجام شده در حوزه جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی ارائه کرد و گفت: طی یکسال گذشته اقدامات ارزشمندی در حوزه فعالیت‌های بین‌الملل صورت گرفت و تشکیل کمیته هماهنگی جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی از جمله این اقدامات بود؛ گسترش ارتباط‌های متقابل علمی و فرهنگی پایدار بین‌المللی و حضور در بازار رقابت کیفی و علمی و پذیرش متقاضیان غیرایرانی از اهداف تشکیل این کمیته است.

دستورات:

  • تصویب ایجاد دوره کارشناسی ارشد " مکاترونیک" حوزه دانشی مهندسی و معماری
  • تصویب ایجاد دو دوره کارشناسی ارشد " نقشه برداری گرایش هیدروگرافی" حوزه دانشی مهندسی و معماری

 

در بخش‌های مختلف ‌صد و هشتاد و نهمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر قاسمپور، رئیس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی: این پژوهشکده تجربیات موفقی در برگزاری دوره‌های بین‌المللی داشت اما علی‌رغم موفقیت، این دوره‌ها ادامه نداشت؛ باید چالش‌های پیش روی جذب دانشجویان غیرایرانی بررسی شود.

دکتر شیدایی، رئیس دانشکده علوم و فناوری زیستی: دانشگاه برای تجهیز وسایل مورد نیاز ازمایشگاه ها مساعدت نماید.

دکتر خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی: باید در بسترها و زیرساخت های لازم برای جذب استاد و دانشجوی خارجی و ایجاد امکانات رفاهی بازنگری صورت گیرد. پیشنهاد می‌شود مدیریت بین‌الملل به معاونت بین‌الملل ارتقاء یابد. هدایت دانشجویان خارجی به مرکز آزفا با هدف آشنایی و آموزش زبان فارسی ضروری است.

دکتر نورزاد، رئیس دانشکده عمران، آب و محیط زیست: بالغ بر 700 سد در کشور وجود دارد، اما بحث جدی برای رسوب در این حوزه صورت نگرفته و این موضوع طی سالهای اخیر مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته است؛ تصویب و ایجاد رشته نقشه‌برداری گرایش هیدروگرافی در این بخش کارساز خواهد بود. برای دورکاری ضوابط ویژه تعیین نشده است، باید دستورالعملی تدوین شود؛ دورکاری به معنای تعطیلی نیست.

دکتر آقامحمدی، رئیس دانشکده مهندسی برق کنترل- قدرت: در این دانشکده با کمبود فضای استاندارد مواجه هستیم.

دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز: باید عزم جدی برای تقسیم عادلانه فضاهای دانشگاه وجود داشته باشد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: