رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با شبکه 4 تلویزیون درباره سیاتگذاری علمی رئیس جمهور؛

آیت الله رئیسی علاقمند به یافتن مسیرهای نو در علم و فناوری و عبور از نگاه های سنتی بود

479 بازدید

آیت الله رئیسی دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت می‌دانست. این گفته دکتر محمود رضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی است که به دعوت برنامه «خادم‌الرضا رئیس جمهور شهید»، در ویژه برنامه شبکه چهار صداسیما و سیمای جمهوری اسلامی حضور یافت و ابعاد و تفکرات علمی رئیس جمهور شهید را تشریح کرد.

راه‌اندازی شبکه‌ای از دانشمندان علاقمند به امام رضا(ع) و خدمت علمی آنها به مردم

دکتر آقامیری اولین مواجهه جدی با آیت الله را اینگونه شرح داد و گفت: برای بررسی زمین ههای همکاری به دیدار ایشان در آستان قدس رفتم و با ایشان دیدار کردم. ایشان پیشنهاد داد که کاری تخصصی ماندگار و علمی انجام شود؛ راه‌اندازی شبکه‌ای از دانشمندان علاقمند را مطرح کردند به این معنی که هر فرد علمی در هر کجا و با هر تخصص، خدمتی علمی انجام دهد. برای این کار ایشان معاونت علم و فناوری را در آستان قدس ایجاد کرد.

روحیه مشورت پذیری آیت الله رئیسی

دکتر آقامیری با بیان اینکه در دوره یک سال و نیم دوران مسئولیت خود به عنوان رئیس دانشگاه پنج بار با رئیس‌جمهور ملاقات داشته، به متواضع بودن و خوشرو بودن ایشان اشاره کرد و افزود: در کمتر جایی یک رئیس دانشگاه نمی‌تواند این سطح از ارتباط را با رئیس جمهور به صورت مستقیم داشته باشد؛ توجه ایشان به مراکز علمی و دانشگاه‌‌ ها یکی از ویژگی‌های بارزشان در مسند ریاست جمهوری بود.

وی در همین ارتباط گفت: دومین ارتباط با ایت الله رئیسی به جلسه افطاری که در آن روسای دانشگاه‌ها و استادان دعوت شده بودند مربوط می شود. در این نشست بسیار صمیمی، پیشنهادی ارائه کردم. تصور می شد مانند برخی از روسای جمهور پیشنهاد را دریافت و بعد رها کنند اما کمتر از یک هفته بعد از ارائه پیشنهاد از دفتر ایشان تماس گرفته و گفتند آیت‌الله رئیسی می‌خواهد با شما راجع به پیشنهادتان تلفنی صحبت کنند. ایشان علاقمند به یافتن بهترین راه حل ها بودند. از این نظر از فکر نو استقبال و پیشنهادات را دنبال می کرد.

دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند

رئیس جمهور دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت می‌دانست و معتقد بود برخورد با دانشگاه‌ها باید متفاوت باشد. دکتر آقامیری با بیان این مطلب به ابعاد دیگری از شخصیت و نگاه علمی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: ایشان نگاه روشن و فراخی درباره علم و فناوری داشت. در تبعیت از رهبری، آنجا که مقام معظم رهبری بر علوم پایه تاکید و نگران این حوزه بودند ایشان هم در همین مسیر حرکت کرد.

این استاد تمام دانشگاه در ادامه گفت: در حوزه کوانتوم پیشنهادی را به ایشان ارائه کردیم که نیازمند 3 برنامه پنجساله بود. از آنجا که نگاهشان به برنامه‌های بلند مدت بود و نه برنامه‌هایی که صرفا در دوره خدمت خودشان بازدهی داشته باشند، آن را پذیرفتند. این نکته مهمی در شخصیت و نگاه علمی وی بود. در برخورد با مسائل کاسب کارانه برخورد نمی کردند. همه این مسائل نشان از علاقه وی به مراکز علمی، پژوهشی و رفع نیازهای آنها دارد چرا که بارها اظهار داشتند که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند و باید از آنجا مشکلات کشور را حل کرد

افزایش اعتبار مالی دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه با بیان اینکه در این دوره ریاست جمهوری دانشگاه‌ها به صورت ویژه دیده شدند، افزود: در دوره 3 ساله ریاست جمهوری ایشان اعتبار مالی دانشگاه‌ها از 80 درصد به 110 درصد افزایش یافت، علاوه بر آن کمک‌های ویژه‌ای به دانشگاه‌ها اختصاص یافت. اخیرا ایشان دستور دادند که دانشگاه‌های برتر ویژه دیده شوند چرا که ماموریت دارند با  مراکز علمی و دانشگاه‌های جهان رقابت کنند.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: